متداول ترین موادی که در برابر انتقال حرارت عایق هستند

دوشنبه 1 مهر 1398
9:26
معین

درمقالاتی که تا کنون ارائه کردیم بیشتر به معرفی کاربردی ترین انواع عایق حرارتی پرداخته و در نهایت بهترین عایق حرارتی را معرفی کردیم. در این مقاله می خواهیم به بررسی متداول ترین موادی که در برابر گرما عایق هستند بپردازیم.

معرفی متداول ترین موادی که می شود از آنها به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد

در ادامه این مقاله فهرستی از متداول ترین مواد عایقی همراه با مشخصات و خواص فیزیکی آنها ارائه می کنیم. با ما همراه باشید.

1- عایق سیلیکات کلسیم :

ماده سیلیکات کلسیم یک نوع عایق حرارتی به حساب می آید که از آهک تشکیل شده و توسط ذرات سیلیکات با ساختار یکپارچه و صلب تقویت می شود. محدودة دمایی این نوع عایقها بین C°38) F ° 100 ( تا C °982 ) F °1800 ( است. این نوع عایق ضمن اینکه مقاومت مناسبی در مقابل هر نوع تغییر شکل داشته و جاذب آب میباشد، به سرعت نیز خشک میشود و در نتیجه فاسد نمیشود. این ماده قابل اشتعال نبوده و اساساً برای سطوح و لولههای داغ مورد استفاده قرار میگیرد.

2- عایق سلولزی الاستومری :

عایق سلولوزی الاستومری عایقی است با ساختار متشکل از الاستومرهای طبیعی، مصنوعی و یا هر دو، که به شکلهای انعطاف پذیر، نیمه صلب و یا فوم یکپارچه صلب با ساختار سلول بسته قابل تهیه میباشد. این نوع عایق برای محدودههای دمایی بالای C°104 ) F°221 ( قابل استفاده است.

3- عایق سلولزی شیشه ای :

این نوع عایق به شکل تخته ای برای پوشش روی لوله و سایر اشکال ساخته میشود. ( مانند پلی استایرن و پلی اورتان ) محدودة دمایی آن بین C°40 ) -F°40 ( تا C °482 ) F°900 ( میباشد. این ماده در دماهای پائین هدایت حرارتی کمی داشته. مقاومت سایش آن کم و درمقابل خوردگی نیز مقاوم است. قابلیت جذب صوت از مشخصات ویژه این نوع عایق میباشد.

4- عایق الیاف شیشه ( پشم شیشه ) :

در شکل های متنوع و مختلفی ساخته شده است. از آن جمله می توان به شکل عایق پتویی قابل انعطاف، صفحات نیمه صلب و یکپارچه صلب و پوشش های پتویی و لوله ای اشاره کرد.. محدودة دمایی آن بین C°73 ) -F°110 ( تا C °538 ) F°1000 ( بوده که بستگی به ساختار فیزیکی این نوع عایق حرارتی دارد. الیاف این نوع مواد با حرارت به یکدیگر دوخته و متصل شده اند،به همین علت ضریب هدایت حرارتی آنها پائین بوده و به راحتی قابل برش میباشد، خاصیت ارتجاعی الیاف شیشه ای بالا بوده، در حالیکه در مقابل ضربه مقاومت کمی دارد. هزینههای نصب و اجرای آن کم میباشد. قابلیت خوب جذب صوت از مشخصات ویژه این نوع عایق میباشد.

5- فوم یا اسفنج پلاستیکی( پلاستوفوم ):

این نوع عایق حرارتی از مواد یکپارچه به شکل سلول ساخته شده است . میزان هدایت حرارتی این عایق ها ممکن است در مدت زمان بهره برداری ( افزایش طول عمر ) به علت نفوذ هوا در بین سلول های آنها، افزایش پیدا کند. فوم های پلاستیکی سبک بوده و به راحتی بریده میشود. مواد تشکیل دهندة این نوع عایق قابل اشتعال است، اما در صورت اشتعال، شعله در خود عایق خاموش شده و توسعه نمی یابد. این نوع عایق به شکل های پیش ساخته و تخته ای قابل دسترس میباشد. اسفنج های پلاستیکی عموماً در محدودة دمای پائین و متوسط مورد استفاده قرار میگیرند.

6- عایقهای سیمانی :

این نوع عایق از مخلوط الیاف فیبری و مواد مختلف عایق با ساخته شده است. این نوع عایق برای استفاده در سطوح نامنظم کاربرد دارد. هزینة نصب و اجرای این نوع عایق ها زیاد بوده و معمولاً به شکل کالای نمایشی تولید میشوند. بکارگیری عایقهای سیمانی برای سطوح دما بالا مناسب میباشد.

7- الیاف معدنی یا پشم های معدنی

این نوع عایق حرارتی از به هم دوختن الیاف سنگ یا سرباره به یکدیگر بوسیلة حرارت تهیه می گردد. حداکثر دمای قابل استفاده از این عایق ها C°982) F° 1800 ( بوده و مواد آن غیر قابل اشتعال میباشد. ( پشم سنگ و پشم سرباره از این نوع عایق میباشد.) عایق نوع الیاف معدنی به شکل پیش ساخته و پتویی انعطاف پذیر، قابل دسترس میباشد و عمدتاً در محدودههای دمایی بالا و متوسط قابل استفاده است.

انواع سیمان با توجه به خواص فیزیکی مختلف به 5 نوع تقسیمبندی میشوند، البته سیمان نوع Porcelain نیز وجود دارد. در اینجا منظور نوع خاصی از سیمان است که خاصیت عایقی حرارتی بالایی دارد.

8- عایق الیاف نسوز :

این نوع عایق از مواد معدنی و الیاف سرامیکی همراه با ذرات سیلیکا و اکسید آلومینیوم که در دمای بالا به هم دوخته شده اند، ساخته شده است. این نوع عایق حرارتی به شکل پتویی و یا به شکل آجری یکپارچه ساخته میشود. این نوع عایق در مقابل شوکهای حرارتی مقاوم بوده و تحمل دماهای بسیار بالا را دارد. و همچنین غیر قابل اشتعال میباشد. اطلاعات اکثر مواد عایق مرسوم و متعارف در جدول شماره (6 (بطور مختصر نشان داده شده است.



[ بازدید : 364 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به azarnush است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]