عایق حرارتی پشم سرباره (SLAG WOOL) چیست؟

سه شنبه 26 شهريور 1398
13:59
معین

عایق حرارتی پشم سرباره (SLAG WOOL) چیست؟

در ادامه معرفی انواع عایق حرارتی پس از معرفی عایق های حرارتی پشم سنگ، پشم سرامیک، عایق الاستومری و عایق های xps امروز در این نوشتار می خواهیم در مورد عایق پشم سرباره صحبت کنیم. عایق حرارتی پشم سرباره یک نمونه ی دیگر از انواع عایق های حرارتی است که ویژگی های مشابه بسیاری با عایق پشم سنگ دارد. برای آشنایی بیشتر با این عایق حرارتی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی اولیه با عایق حرارتی پشم سرباره


عایق حرارتی پشم سرباره، یکی از انواع عایق هایی است که همانند پشم سنگ از مواد معدنی تشکیل شده است.شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایده این نوع عایق حرارتی از آتشفشان ها گرفته شده است. در واقع گداخته هایی که پس از فوران از کوه بر اثر وزش باد به صورت لایه ای روی دامنه ی کوه انباشته می شوند، شکلی شبیه به پشم ایجاد می کنند و همین عامل موجب شده است تا این نام را برای سرباره بر گزینند.

اگر بخواهیم به صورت فنی تر در باره ساختار پشم سرباره صحبت کنیم باید بگوییم پشم سرباره ماده ای است که از بازیافت ضایعات ایجاد میشود(ضایعات کوره بلند ذوب آهن)


عایق پشم سرباره چگونه تولید می شود؟

اصولا عایق پشم سرباره و پشم سنگ از نظر مکانیزم تولید نیز مشابه هم هستند. در واقع هر دو عایق با استفاده از یک فرآیند مکانیکی گداخته ای زا با یکدیگر ترکیب می شوند تا از ترکیب آنها فیبرهایی تولید شوند که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. به عبارتی دیگر این دو عایق تحمل حرارت را تا دمای ۷۵۰درجه دارا بوده و همچنین نقطه ذوب آن به ۱۳۰۰می رسد.

همین موضوع سبب می شود که این دو عایق به عنوان بهترین عایق حرارتی شناخته شده باشند.

در ادامه به بررسی ساختار پشم سرباره می پردازیم.

بررسی ساختار عایق حرارتی پشم سرباره

یکی از عمده ترین مواد تشکیل دهنده تمامی عایق های معدنی از جمله پشم سرباره ماده اکسید سیلیس یا SiO2 می باشد.

سایر مواد مواد تشکیل دهنده پشم سرباره عبارتند از :

اکسید سیلیس : ۳۶%

اکسید منیزیم : ۰.۹۷%

اکسید آهن : ۰.۷۶%

اکسید آلومینیوم : ۱۰.۴۵%

اکسید منیزیم : ۱۰.۹%

اکسید کلسیم : ۳۶.۵۶%

اکسید تیتانیم : ۲.۸۳%

سایر مواد : ۱.۵۸%

تفاوت عایق های حرارتی پشم سنگ و پشم سرباره چیست؟

تا کنون در باب شباهت های عایق حرارتی پشم سنگ و پشم یرباره صحبت کردیم در این بخش از مقاله می خواهیم منحصرا تفاوت های این دو نوع عایق حرارتی را تحلیل کنیم.

پشم سنگ و پشم سرباره هر دو از عایق های حرارتی متشکل از مواد معدنی محسوب می شوند ولی تفاوت آنها در نسبت مواد به کار فته در تشکیل آنهاست به صورتی که پشم سنگ از 70 تا 75% مواد معدنی تشکیل میشود و این ترکیب در پشم سرباره بسیار متفاوت است(کمتر است چیزی حدود 25%) .همین عامل موجب می شود تا عایق حرارتی پشم سنگ از مقاومت بالاتری در برابر حرارت و صوت برخوردار باشد. پشم سرباره از 75%مواد کوره بلند تشکیل میشود و میتوان آنرا از محصولات جانبی کارخانه فولاد دانست.

ضریب انتقال حرارت در پشم سرباره در مقایسه با پشم سنگ بالاتر است و این موضوع موجب شده تا پشم سنگ عایق حرارتی مناسب تری نسبت به پشم سرباره باشد( هر چقدر میزان ضریب انتقال حرارت کمتر باشد،راندمان عایق حرارتی بیشتر است).

ضریب انتقال حرارت هدایتی در پشم سنگ w/mk 0.037 و در پشم سرباره w/mk 0.040 است.

میزان مقاومت حرارتی پشم سنگ در مقایسه با پشم سرباره و درگر عایق های حرارتی بالاتر است.

خصوصیات منحصر به فرد پشم سرباره

بعد از تحلیل تفاوت های پشم سنگ و پشم سرباره بد نیست تا نگاهی به ویژگی های خاص و منحصر به فرد پشم سرباره بیندازیم.

پشم سرباره :

دارای خواص و درصد خلوص یکنواختی در تمام محصولات است.

در کشور های صنعتی جزو پر مصرف ترین عایق های معدنی است.

سر الیاف آن کروی شکل بوده که به همین دلیل باعث خراش و تحریک پوستی بسیار کمتری می شود .

به دلیل ریز بودن ذرات آن عایق الکتریسته نیز می باشد .

بازگشت پذیری آن به طبیعت سریع انجام می شود .

حداکثر تحمل درجه حرارت آن در نوع خالص ۷۵۰درجه سانتیگراد است و در حالت غیر خالص و مخلوط با ماده چسباننده حداکثر در حدود ۳۵۰درجه سانتیگراد را تحمل می کند .

این ماده می تواند به عنوان عایق صوتی نیز به کار رود .


[ بازدید : 357 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به azarnush است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]