آیا آب بندی دیوار حائل الزامی است؟

دوشنبه 14 مرداد 1398
10:17
معین

در این مقاله در نظر داریم در گام اول به معرفی و تعریف دیوار حائل بپردازیم، سپس کاربرد های دیوار حائل را بررسی کرده و در باره اهمیت لزوم آب بندی آن نیز صحبت کنیم و در گام دوم به توضیح شیوه های آب بندی دیوار حائل بپردازیم. اگر با مفهومی به نام دیوار حائل آشنا نیستید تا انتها همراه ما باشید.

دیوار حائل چیست؟

حتما تا به حال با دیوار ه های سنگچین شده ی کنار جاده های کوهستانی یا ساحلی مواجه شده اید. دیوار حائل دیواری است که برای کاربردهای مختلفی احداث می گردد. این دیوار در واقع در حکم تکیه گاه یا مانع ریزش عمل می کند.از جمله کاربرد های آن می توان به عنوان یک سازه نگه دارنده و تکیه گاهی برای پایداری سازهٔ دیگر،یا جلوگیری از ریزش، و مهار خاک‌های تپه‌ ها یا دیگر عوارض طبیعی مشرف به جاده‌ها یا ساحلی نزدیک به دریاها و دامنه‌های غیرطبیعی و به‌طور کلی هر جا که احتیاج به تکیه‌گاه جانبی باشد اشاره کرد. وجود خاک محدود بین دو ارتفاع مختلف و نیز در جاهایی که چشم‌انداز نیاز شدیدی به شکل گیری دارد، یا برای هدف ویژه‌ای مانند کشاورزی در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها از دیوار یا دیواره‌های حائل استفاده می‌شود.

انواع دیوارحائل

  • دیوار حائل وزنی وزنی
  • دیوار حائل طره‌ای
  • دیوار حائل پشت‌بنددار

آیا آب بندی دیوار حائل الزامی است؟

همانطور که می دانید آب می تواند از میان درز و ترک های بسیاری از مواد مختلف مانند بتن، سنگ و آجر عبور کند پس بدیهی است که آب از میان لایه های بتنی دیوار حائل نیز می تواند عبور کند و موجب نشست دیوار یا سست شدن آن شود.با توجه به نقش اساسی که دیوار حائل به عنوان نگهدارنده و تکیه گاه ایفا می کند تخریب آن خسارت سنگینی را به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه سطح آب زیرزمینی بالاست، فشار هیدروستاتیک ناشی از آب باعث نفوذ جریان آب به داخل سازه (دیوار حائل) و در نتیجه موجب نشت آب به داخل سازه می شود.

نکات نام برده شده می تواند دلیل محکمی برای لزوم آب بندی دیوار حائل باشد. حال که به اهمیت آب بندی دیوار حائل پی بردید خالی از لطف نیست که با روش های مختلف آب بندی دیوار حائل نیز آشنا شوید.

روش های آب بندی دیوار پشتیبان یا دیوار حائل

آب‌بندی مخزنی (TANK SYSTEM)

به عنوان اولین و پایه ای ترین روش آب بندی دیوار حائل می توان به روش آب بندی مخزنی اشاره کرد. در این روش با در نظر گرفتن فشار هیدرواستاتیک آب و طراحی سازه زیرزمینی براساس وجود آن از ترکیب آببند‌های غشائی مناسب با پایدارسازی به همراه بتن آب‌بند استفاده می گردد که درآن آب‌بندهای غشائی نقش محافظت از سازه در مقابل شرایط تهاجمی محیطی را دارا بوده و وظیفه اصلی آب‌بندی با بتن می باشد.

این روش آب بندی نسبت به سطح آبی که پروژه در آنجا واقع شده است به 3 روش قابل انجام است:

الف) روش ECO :

این روش در پروژه‌هایی که سطح آب در طولانی مدت پایین تر از کف فونداسیون قرار داشته و صرفاً نیاز به کنترل نم و رطوبت خاک دارند (Damp proofing) استفاده می‌شود. بهره‌گیری از یک لایه آب‌بند غشائی مناسب به تنهایی توجیه فنی داشته و به لحاظ اقتصادی هزینه ناچیزی دارد.

ب) روش MODERATE :

این روش که در آب‌بندی یک روش کاملا متوسط است می‌تواند فشار هیدرواستاتیک آب را تا ارتفاع محدودی کنترل نماید. در این روش یک لایه آب‌بند غشائی مناسب به همراه بتن آب‌بند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ج) روش PRO :

مصالح آب‌بندی غشائی مورد استفاده در این روش با ایجاد چسبندگی بسیار مناسب با سازه باعث می‌شوند تا در صورت ایجاد هرگونه سوراخ شدگی، نشت به صورت کاملاً موضعی و محدود باشد که بتن آب‌بند مورد استفاده کاملاً در مقابل آن ایستادگی خواهد کرد. این مصالح از جدیدترین نسل آب‌بندهای غشائی بوده و از ضرایب اطمینان بسیار بالایی برخوردارند. همچنین علاوه بر ارائه جزئیات فنی نصب، طرح اختلاط و اجرا خدماتی همچون نظارت و پایش نیز در این روش ارائه می‌گردد


[ بازدید : 204 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به azarnush است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]